”Confessions of a color-eater” är titeln på ett av Johan Löfgrens tidigare konstprojekt. År 2004 fick han Baertling-stipendiet, något som förvånade somliga av dem som vant sig vid att betrakta Löfgren som en konstnär med fokus uteslutande på den digitala världen. Tidigt i sitt konstnärskap utforskade han nämligen det formspråk som växte fram i den första generationens dataspel: byggblocksgrafik och klara färger förenade i lätt urskiljbara figurer. Men redan då stod det klart att hans intresse för färgen inte begränsade sig till de tekniska aspekterna, något som förmodligen skulle ha fått Baertling att le saligt i sin himmel.
Under senare år har Löfgren gått på djupet i färgläran, både Goethes och andras. I sin nya utställning har han helt lämnat den digitala arenan och i stället sysselsatt sig med att via kameran undersöka hur ljus, färg och skugga samverkar. Resultatet hamnar – som ofta med Löfgren – ganska nära konstruktivismens uttyck, med den skillnaden att han inte odlar det abstrakta renhetsidealet för dess egen skull. Löfgren låter medvetet geometrin implodera genom att bryta ned symmetrin. Sneda vinklar och buktande linjer där man hade förväntat sig rätlinjighet och god modernistisk ordning skapar en rörlighet i bilderna. ”Allt är liksom i rörelse”, för att travestera Leif Nylén och Blå Tåget. Perfektion och ofullkomlighet fortsätter att vara två mycket starka sidor av samma mynt i Johan Löfgrens konstnärliga universum.
Adress: Karlavägen 20, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 27/11 – 22/1 2011
Anders Olofsson (text), Galleri Mårtenson-Persson (foto)