Skulpturkonsten har genomgått ett otal transformationer sedan den tid skulptur var liktydigt med objekt gjutna i metall eller huggna i sten. Detsamma – men med en något längre fördröjning – har skett inom genren träskulptur, ett område av konsten som annars varit minerad mark (tänk alla Döderhultarnparafraser som befolkar butikerna längst turistgatorna i våra större svenska städer). Ändå finns det konstnärer som fortsatt att med stor skicklighet hantera träet som material. Torsten Renqvist är en av dem ur en äldre generation, Stephan Balkenhol en ur den yngre. Mattias Nordéus kännedom om den äldre träskulpturtraditionen tror jag att man skall vara försiktig med att dra för stora växlar på. Snarare är det dataspelsgrafiken som inspirerat honom till att skapa starkt ”pixelerade” skulpturer i trä. Motivet är ofta den kristna konstens arketyper, om än i uppdaterad gestalt. Här har vi såväl Kristus på korset (även om han i Nordéus tappning är en man som sträcker ut sig på en madrass) som korsnedtagningen, den sistnämnda i form av en grupp soldater i kamouflagekläder som bär sin stupade kamrat. Blasfemi? I somligas ögon, måhända, men så effektsökande tror jag inte Nordéus är. Genom att kombinera IT-ålderns ikonografi med de gamla myterna och en konstnärlig teknik på randen till graven åstadkommer han objekt som samtidigt är oomtvistliga blickfång och berättar något om relativismen som behärskar vår kultur och vårt seende. (Adress: Luntmakargatan 78)
Milliken Gallery, Stockholm: Mattias Nordéus (28/11-17/1 2009)
Anders Olofsson