I ett kargt och dramatiskt landskap på Tjörn, som späckas av fornlämningar från järn- och stenåldern, har man valt att placera en årlig utställning med fokus på samtida skulptur. Konstrundan påbörjas och jag tar mig sakteliga uppför slänten, där jag träffar på Laura Fords truliga ”Weeping Girls” (bilden). Som tagna ur en exorcistfilm eller japansk skräckis står de där intrasslade i hår som liknar hjärnsubstans, förbannade och helt utom sig. Skulpturerna är intagande men jag lyckas ändå bärga min förtjusning. Den absoluta favoriten stöts på en bit därifrån – Ursula von Rydingsvards ”Damski Czepek” (Bahytt) – som också fanns med i föregående års utställning. En grottlik formation av plast med omfamnande ”armar” som glittrar likt bergskristall i den heta augustisolen. Skulpturen leder följaktligen tankarna till en enorm ”Lilla huset på prärien-hatt” samtidigt som den erinrar om något slags hednisk bygge som inte längre känns till.
Nils Ramhöjs ”Rekonstruktion” är likaså ett verk av det minnesvärda slaget; en poetisk och labyrintisk installation med sadistiskt fastskruvade björkstammar. Ett försök att lappa igen såren. Någon timme och leriga byxor senare är det dags för en kaffe på Pilanes gårdscafé. När vi närmar oss fiket och den intilliggande ladugårdsbyggnaden får jag syn på Tony Craggs ”Point of View”. Skulpturen, som är bastant och tung och beräknas vara uppe någon gång senare i augusti, ligger raklång på ett lastbilsflak, halvt inlindad i en föga smickrande pressening. Med en bulle i hand sitter jag tyst och begrundar verkets informella position.
Adress: Pilane, Kyrkesund/Tjörn
Utställningen pågår under perioden 12 juni – 3 oktober
Sara Arvidsson (text), Skulptur i Pilane (foto)