Johan Thurfjells utställning på Fullersta gård är en vandring från skymning till natt. Ljuset avtar alltmer i styrka, medan konstverkens förtätning ökar. Här finns en tillåtande stillhet som försöker gripa tag i svåråtkomliga nivåer av varat. Enligt uppgift har Thurfjell försökt gestalta vad som händer när man drabbas av Alzheimers, utifrån pappans sjukdomsförlopp och bortgång.
Hans verk förmedlar en omsorg om hantverkets betydelse. Flera har en slutenhet, som de mörka veckade draperierna av papper. Bakom ett verkligt av tyg sticker ett par skor fram i nederkanten, och de rör sig oväntat, som om någon står där. Någon som samtidigt är här, men också någon annanstans.
Utsökta collage i blå skymningstoner, mönstrade som asiatiska tygprover, hänger allvarligt bakom glas. Som på tork eller en föraning om förgänglighetens totala uppslukande. Thurfjells installation smyger sig in i rummen.
I ett rum på övervåningen projiceras ”The hour of meeting evil spirits”, en långsam panorering som Thurfjell digitalt satt samman av olika japanska träsnitt från tidigt 1800-tal. En träställning på golvet håller ett tunt tyg, filmbilderna strömmar genom textilen och dubbelexponeras på väggen bakom. En meditativ och märklig förskjutning uppstår när bilderna skuggar varandra.
Jag blir både en utomstående betraktare av verket och en gestalt inne i Thurfjells dimhöljda landskapsanimering. Någon som stillastående tycks se på medan omvärlden passerar revy. Någon som förblir opåverkad av sin omgivning och inte heller förmår inverka på omvärlden. En skuggestalt, ett väsen utan kropp.
Thurfjells animering suggererar fram sjukdomens domnande avskiljning från världen. Men fångar också den allmänna känsla av overklighet som kan genomströmma verkligheten.
Magnus Bons
Fullersta gård, Fullersta gårdsväg 18, Huddinge. Pågår 25 januari – 27 april 2025