En sällsam stillhet råder i galleriet. Tystnaden slår emot mig när jag öppnar dörren, och en sorgsen stämning tar omärkligt över från gatans täta biltrafik utanför. Gallerirummet är litet och intimt, existerar i kanten av Göteborgs innerstad. På golvet framför mig ligger en vitval med två huvuden, en av Niki Lindroth von Bahrs fem fint modellerade djurskulpturer som utställningen hos Cora Hillebrand består av.
Tillsammans med snigeln, kaninen, råttan och larven bildar det vattenlevande däggdjuret en rörande konstellation, en utsatt kvintett med den talande titeln ”Body and soul”. De naturtroget formade gestalterna har en närvaro som förstärks genom deras antingen svarta eller vita kroppar. På samma gång som avsaknaden av färg för dem samman, signalerar den en sorts onaturlighet eller förkonstling.
Kanske vill Lindroth von Bahr markera att modellerna av djur och blötdjur också kan ses som fabeldjur, som uttryck för vårt mänskliga tillstånd. En metod som hon ju mycket framgångsrikt har använt i sina animerade kortfilmer med sjungande spiggar och dansande nakenråttor bland andra tragikomiska figurer.
Här ligger råttan på rygg, liksom larven gör, och den nattsvarta kaninen saknar öron. Det lilla djurets ögon blänker och levandegör hela den annars så matta kroppen av jesmonite. Lindroth von Bahrs materialhantering imponerar, men kanske beror stillheten i galleriet också på att varelserna här framstår som isolerade existenser, eftersom de inte ingår i en animerad berättelse. Ändå är detta en sevärd utställning som stakar ut en intresseväckande ny riktning.
Magnus Bons
Galleri Cora Hillebrand, Fabriksgatan 48, Göteborg. Pågår 13 oktober – 5 november 2023