Cirklar, ränder och veck. Upprepade rundlar av den gamla plåtburken för O´boy-pulver liknar loggan från Warner Bros. animerade ”Looney Tunes”. Ett tomt scenrum, en öde spelplats. Illusoriska randningar övergår i tunga veckade draperier. Steg för steg gläntar Patrik Andiné på sin spegelvärld. Den befinner sig i nära anslutning till sagans landskapsrum, men är slående lik vår egen. Där är bara lite mera snö. Och lite fler scouter.
Väl där inne ställs vi inför den ena dråpliga och skämmiga scenen efter den andra. En liten naken pojkman lämnar över sina kläder till en mycket större och drottninglik mammakvinna. Vi ser en gubbe bakifrån som kissar, och vad är det förresten som rinner ut under det oklanderligt tecknade draperiet? Pölen tycks visserligen ha övergått i fast metallisk form, men man vet ju aldrig.
Konstnären själv presenterar sig med dumstrut på huvudet när han pekar med tumstocken mot kanten i en målning. Även om det är hans alter ego är det ändå en blinkning till och en inblick i den konstnärliga verksamheten. Sedan länge präglas den av konsekvens och lekfullhet. Att Andiné går i land med sina skruvade och nostalgiskt färgade upptåg beror naturligtvis på hans förfinade handlag som levandegör miljöer, figurer och texturer. De blir en sorts visuella praliner.
Tematik och tonläge känns igen från tidigare, men O´boy-burkens titthålsform har gett Andiné en nytändning. Och en mycket passande inramning till den gäckande ensligheten och isande värmen i hans helt oemotståndliga tablåer.
Magnus Bons
Galleri Hammarén, Erik Dahlbergsgatan 14, Göteborg. Pågår 14 oktober – 4 november 2023