Det är svårt att värja sig mot den iranskfödde Shirin Neshats visuellt starka och laddade bildvärld. Speciellt gäller det videoinstallationerna som lyckas förena en till synes enkel komposition med ett mångbottnat innehåll. Trots att de handlar om våld, förtryck eller som i ”The Fury” om övergrepp av kvinnor i iranska fängelser är de möjliga att ta till sig fast man som åskådare befinner sig i en helt annan situation.
Även om helheten imponerar är det ofta en sång, en rörelse eller hur människorna i Shirin Neshats verk möter eller undviker varandras blickar på som dröjer sig kvar i minnet. Den senaste bildsviten ”The Fury”, ett antal svartvita porträtt av kvinnor i helfigur och närbild samt ett tvådelat videoverk, är inget undantag.
De kalligraferade diktraderna som delvis täcker de nakna kvinnokropparna är av den iranska poeten Forough Farrokhzads (1934-1967), som Shirin Neshat även tidigare använt i sina fotografier. Översättningarna till svenska och engelska på väggen gör det möjligt att ta till sig dikterna även för den som inte kan läsa dem på originalspråk.
I videoverket ”The Fury” möter vi inledningsvis en uniformsklädd mans iakttagande blick på ena skärmen, på den andra en kvinna. Hon dansar med svepande rörelser och uppsträckta händer till ”Holm”, en persisk sång om frihet, framförd på arabiska av den tunisiska sångerskan Emel Mathlouthi.
I ett rum fyllt av män syns efter en stund blåmärken på hennes dansande kropp som till slut faller ihop. Senare möter vi henne gående på en gata i Brooklyn där hennes närvaro drar blickarna till sig och utmynnar i en vackert våldsam dansscen koreograferad av Babacar Top. Eftersom videoskärmarna är vända emot varandra är du som betraktare hela tiden tvingad att välja perspektiv och därmed bli medveten om din egen blick.
Thomas Olsson
Fotografiska, Stadsgårdshamnen 22. Pågår 1 september – 18 februari 2024