Fotografi i gränslandet mellan dokumentation och narrativ är den övergripande frågeställningen i amerikansk-jamaikanska Akeem Smiths utställning på Galerie Nordenhake. Ett inslag i fotografiets pågående diskurs kring frågor om originalitet och reproduktion och senare om utsatthet och egenmakt.
Smith riktar sig, i likhet med konstnärer som exempelvis Nan Goldin mot fotografier som befintligt material och ett arkiv med förmåga att spegla ett mångfacetterat historiskt moment. Som spår av individuella berättelser som drar sig undan en generell historieskrivning. Till skillnad från Goldin är Smith inte upphovsman till fotografierna, utan fick dem av familj, vänner eller centrala figurer från dancehall-kulturen på Jamaica som präglade hans uppväxt på 90-talet.
Båda följer hypotesen om att dessa bilder kräver en återvändning och en kritisk dekonstruktion av historien som dominerar dem. Omöjligheten i att göra de avbildade individerna rättvisa kräver att de omtolkas, fragmenteras och vävs in i nya poetiska berättelser. Här ägnar sig Smith åt just detta, och visar fotografi, skulptur och film från serierna ”No Gyal Can Test” och ”Black Queen”.
I installationer vecklas fotografierna ut i rummet, i kompositioner inbäddade med personliga och främmande minnen. Klassiska ramar ersätts av kvarlåtenskap från platserna kopplade till musiken från klubbar och gatan. Slitna grindar eller gamla möbler vittnar om förflutna ögonblick, medan fotografier eller anteckningar befinner sig skyddade, instängda eller exponerade i en struktur av galler och avlägsna ljudspår. Gränsen mellan fotografi och ram, rum och stad löses upp och betraktarens lust att ge sig hän åt bildernas rytm väcks.
Sarah Heuberger
Galerie Nordenhake, Hudiksvallsgatan 8. Pågår 30 mars – 6 maj 2023