Säg den curator som inte drömt om att upptäcka ett okänt konstnärskap och på eget bevåg lyfta det ut till publiken? Kort och gott: att hitta nästa Hilma af Klint. För det mesta är letandet förgäves, men så händer det emellanåt att spaden träffar en guldåder. 2016 kliver en äldre man in på Österängens konsthall med några målningar under armen. Mannen heter Knut Andersson, och mötet med hans bilder ger konsthallens curator Johanna Linder haksläpp. Så stort att verken nu visas på Liljevalchs.
Knut Andersson ställde aldrig ut separat under sin livstid, och få kände till hans konstnärskap. Han drev ett lantbruk, och målade på fritiden. Begreppet ”outsider art” har använts om hans konstnärskap, men det är missvisande. Knut Andersson var varken självlärd (han hade gått en termin grundläggande konstutbildning hos Skånska målarskolan), och levde inte vid sidan av konstvärlden trots att den inte försörjde honom. Han reste mycket och besökte ofta konstutställningar. Ola Billgren var en av hans favoritkonstnärer.
Det är också genom en lins formad av Billgrens fotorealistiska 70-talsmåleri som Knut Andersson betraktar världen. Linsen riktar han med förkärlek mot Dagens Nyheters reportagefoton, men inympar förlagorna med ett socialkritiskt patos. I hans bilder av ett ganska glåmigt samhälle med tydliga tidsmarkörer finns Makten ofta närvarande som ett mer eller mindre förtäckt hot. Det är en driven målare som hållit i penseln. Knut Andersson tycks dock inte ha haft några karriärmässiga ambitioner med sitt måleri. Varför, kan man fråga sig? Kanske för att han faktiskt såg konsten som något viktigare än ett yrke, nämligen som en livsnödvändighet.
Anders Olofsson
Liljevalchs, Djurgårdsvägen 60. Utställningen pågår 28 januari – 12 mars 2023