Nya rum för konsten är för det mesta välkomna inslag. Det gäller även C-salen som nyligen öppnat i ett mindre rum mellan restaurangen och bokhandeln i Malmö konsthall. Placeringen har både för- och nackdelar. En förtjänst är den rumsliga öppenheten som inte borde hindra någon från att gå in. Men vid aktiviteter i restaurangen blir det lätt så att ljud strömmar in genom de öppna dörrarna och krockar med konstverkens ljudbilder. Dessutom är det inne i den nya salen ibland svårt att ljudmässigt avskärma det ena konstverket från det andra.
Men som bekant är det inte första gången i världshistorien som det blir på detta vis på en konstutställning med ljudliga installationer. Ibland kan ljudkrockarna till och med ha sina poänger, om än inte i detta fall. Trots allt är det ändå att föredra att helt kunna hänge sig åt ett konstverk i taget utan att slammer och buller tränger in och stör, inte minst för att tystnaden mellan ljuden kan vara lika viktig för upplevelsen.
Med detta i åtanke kan det kanske tyckas märkligt att jag särskilt fastnar för Vinyl-terror och horrors automatiskt scratchande DJ som producerar ljud som för den konventionellt sinnade säkerligen skulle klassas som disharmoniska. Jag gillar även Larissa Satours (bilden) rymdfilm där Palestina landar på månen och Pavel Bralias ”roadmovie” där vi får följa hur hans mors hemmabakade piroger transporteras genom Europa för att till slut landa som tilltugg vid konstnärens vernissage. De enskilda konstverken är det med andra ord inget fel på.
Adress: S:t Johannesgatan 7, Malmö
Utställningen ”Fall out” pågår under perioden 14/1- 21/2
Lena Karlsson(text), Malmö konsthall (foto)