1971 var Annie Leibovitz den enda kvinnan som deltog i ett stort redaktionsmöte på Rolling Stone. Magasinet hade funnit i 5 år, med ambition att berätta om musik och kulturen ikring. Hon var ung, och det var alla andra också.
Leibovitz, född 1949, började på San Fransisco Art Institute för att studera måleri som sjuttonåring. 1967 köpte hon sin första kamera. Några år senare började Rolling Stones publicera hennes bilder. Utan uppdragen hon fick hade hennes arkiv sett annorlunda ut. Den här utställningen också.
Archive Project No 1 presenterar runt 4000 bilder, i olika storlek, de flesta i svartvitt och i kronologisk ordning. De har lånats av LUMA Foundation, som sedan 2017 har hand om Leibovitzs arkiv. Fotografierna har satts upp med nålar på enkel pannå. Vissa har perforerade hörn, de måste åkt upp och ner många gånger. Givetvis är det för mycket för att kunna intressera sig för allt. Men suveränt är det.
Vad såg hon under sin tidiga karriär, den vita, smala fotografen med långt blont hår? Allt vore att överdriva, men ett 70-tal som är mytomspunnet såg hon. En tid när populärkultur blandades med politisk aktivism. Hon fångade musiklegenderna Nina Simone, Mick Jagger och alla andra. Här finns bilder av Lily Tomlin och Richard Pryor på turné. Arnold Schwarzenegger på toppen av sin bodybuildarkarriär.
Liksom den ikoniska bilen av en naken John Lennon som håller om sin fru Yoko Ono, timmar innan han blev mördad utanför sitt hem i New York. Whoppi Goldberg i ett badkar fullt med mjölk. Bilder tagna i början av 80-talet, när Leibovitz börjat använda en mellanformatskamera.
Sammantaget är det här en presentation som i full styrka visar fotografins enastående förmåga att avbilda och att skapa berättelse. Kamerabilden som oundvikligen är tagen ur en av alla möjliga vinklar.
Jenny Danielsson
Installationsfoto: Fredrik Nilsen Studio. © Annie Leibovitz, The Early Years, 1970 – 1983: Archive Project No. 1. Courtesy the artist and Hauser & Wirth. Utställningen visas 14 februari – 14 april 2019