Amerikanen Peter Halleys färgsprakande utställning i de stora salarna på Galerie Forsblom är skiktad och minst sagt heltäckande. Hans teckenartade målningar, som sedan 80-talet hållit stilen (d.v.s. sett ungefär likadana ut), är uppbyggda av rektangulära former som konstnären benämner galler eller celler. Utseendemässigt lite som tidiga Judd-målningar. De randiga formerna förbinds genom tjocka linjer som för att visa att allt på duken hänger ihop. Färgerna är uppskruvade till max och delar av målningarna i skrovlig relief, allt med perfekt finish.
Men det är inte nog. Halleys stora dukar hänger mot en lite större tapetserad yta som består av ett blekare mönster av pastellfärgade linjer, som målningarna delvis täcker. Och det finns mer att se, för återstående delar av väggarna är klädda med en silvertapet som har ett mer abstrakt växtmönster. Lager av bildskikt som tillsammans bildar en miljö för optiska utflykter.
Det är faktiskt rätt skruvat, och svårt – för att inte säga omöjligt – att stå emot den visuella påverkan som Halleys akrylmålningar och glansiga silverväggar utstrålar. Konceptet som möter betraktaren är så helgjutet att det inte finns mycket att tillägga, förutom att Halleys förmåga att förvandla rummet är anslående. Även om jag upplever den ganska mycket som ett tomt skal.
Norrmannen Anders Sletvold Moe ställer ut på Elastic Gallerys betydligt mindre ytor, men med ett måleri som också omvandlar min rumsuppfattning. I en helsvart kalejdoskopisk väggmålning finns flera geometriska ytor med olika toner, glans och struktur. Och faktiskt en bit plexiglas insmugen. Formen anspelar på en målning strax intill, eller tvärtom, och som i sin tur tar upp räckets form på trappan ner till galleriet. En svart del mot en klargrön, på aluminium, målat med en minimalistisk touch (översta bilden).
Sletvold Moe arbetar så. Han observerar rumsförhållanden och rörelseriktningar, förbisedda detaljer som räcket eller glipor i hörnen och överför dem till målningar. Dessa ”Irregular Paintings” blir till platsspecifika visuella avtryck, i skala 1:1. Inom parentes anges varifrån formen är hämtad. På samma sätt finns exakta föregångare till många av formerna i serien med lysande gröna målningar. Små hyllningar till andra konstnärers verk.
Sletvold Moes metod är egentligen inte mindre exakt än Halleys, men den bygger på helt andra mått och steg, och för med sig en hängiven mänsklig blick.
Magnus Bons
Foto: Galerie Forsblom, Karlavägen 9. Peter Halleys utställning pågår 22 februari – 31 mars 2019
Foto Niklas Hansson/Elastic Gallery, Ulrikagatan 15. Anders Sletvold Moes utställning pågår 23 februari – 23 mars 2019