Solnedgången är kanske vår mest utslitna men också långlivade romantiska symbol. Konstnärer som Turner, Monet och Munch älskade att använda solen i sina målningar. Och i flödet på Instagram finns i dagsläget närmare 110 miljoner bilder taggade till motivet. Det är som den nedåtgående solen nästan automatiskt lockar fram ett brett känsloregister, alltifrån det sublima till kitsch.
Nu har även den norske konstnären Fredrik Værslev målat solnedgången. Eller snarare, han har använt fotografier av solnedgångar som han tagit från flygplan. Værslev har på senare tid fått mycket uppmärksamhet för sitt avspänt minimalistiska måleri som ligger någonstans mellan objekt och bild. Hans solnedgångsmålningar är tillverkade med en speciell teknik. Genom en mekanisk anordning har sprayburkar i fyra olika färger sprutat linjer på duken. Linjerna suddas sedan ut för hand med terpentin till en dimmig atmosfärisk bild påminnande om ett landskap.
Målningarna visades i somras på Bergen Kunsthall i Norge (ovan) och har samlats i katalogen ”All Around Amateur” (Sternberg Press). Fast inte heller den är särskilt traditionell, utan påminner mer om en artist´s book. De första 320 sidorna av boken består av skannade detaljer i skala 1:1 av de fyra inledande målningarna i serien. På grund av storleken behövs 80 sidor för varje målning.
Intrycket är som att bläddra i en tapetkatalog med vävtapeter som enbart finns i blekta toner av blått och rödbrunt. Varje utsnitt är likt de andra och ändå unikt. Färgfläckar och ojämnheter skiljer ut de enskilda detaljerna från resten. Det är fascinerande enahanda. Här handlar det inte om att få överblick, utan om att låta processen synas och sjunka in i betraktaren. Genom det halvt maskinella utförandet blir Værslevs inkludering av ordet amatör i titeln som ett påstående om hans egen praktik. Hans position anammar lekmannens totala hängivenhet, och frigör samtidigt en distans till konceptet. Till sitt eget konstnärskap.
I en annan nyutkommen bok är Værslev trädgårdsmästare. ”The Constant Gardener” (Hatje Cantz) är också den mer än en konventionell katalog. Bilderboken innehåller ett femtiotal färgfotografier från Værslevs utställning på impressionisternas favoritö Chatou, en bit utanför Paris. På den konsthistoriskt tyngda platsen hängde Værslev up ett antal av sina typiska ”Canopy Paintings” – randiga målningar med mönster från markiser – på trädstammarna utomhus.
Genom fotografierna vandrar vi i naturens årstidsväxlingar med målningarna som komiska aktörer i ett skådespel. De både smälter in i och sticker ut från den lantliga miljön. Passiva hänger de i träden medan löven gulnar och väder och vind nöter och fläckar dukarna. Det är ett grepp som redan den gode Munch brukade använda, en naturlig referens som lyfts fram i flera av texterna i båda böckerna.
Sammantaget ger de två vackra och ovanliga böckerna en intressant inblick i Værslevs konstnärskap och kreativa användning av bokmediet. Sedan en tid har Værslev även deltagit i två galleriutställningar i Stockholm. På Carl Kostyáls minnesutställning över curatorn Peter Amdam ingår en randig målning av en annan typ, och på Galleri Riis visar Værslev och Matias Faldbakken nya verk som kommenterande pendanger till Jan Groths intagande bildvävnader från 1970-talet. Utställningen har en elegant estetisk reducering och öppnar en dialog mellan de tre konstnärskapen som ger mersmak.
Værslev plockar upp Groths textila linjer och utökar dem till sina målningar. Den ena en stor spraymålning i vitt, den andra ett utbuktande måleriobjekt. I den ena löper skriften hejvilt och till synes utan plan, i den andra avbildas ett textilt mönster med en ton av 70-tal. Det skulpturala verket hänger över en dörröppning, ungefär som en markis skulle göra. Strax inunder sitter Groths nattsvarta textil med sin starkt rumsliga orientering. Natur och arkitektur utgör subtilt verksamma motpoler för både Værslev och Groth.
Magnus Bons
Frederik Værslev ”All Around Amateur” visas på Le Consortium i Dijon, Frankrike, (18 november – 19 februari 2017). ”The Constant Gardener” visas på Kunsthal Aarhus, Danmark, (31 augusti – 23 oktober 2016).Carl Kostyál, ”For Pete´s sake”, Artillerigatan 64, (25 augusti – 25 september 2016). Galleri Riis, ”Jan Groth/Matias Faldbakken/Fredrik Værslev. He is left handed and walks with a cane”. (2 september – 2 oktober 2016)