Konstens uppgift är inte alltid att tillföra något nytt i form av nya objekt och nya bilder. Det kan lika gärna handla om att ge oss ett förändrat synsätt på befintliga företeelser, helt enkelt genom att klä dem i en annan skepnad. Karl Tuikkanen har gått mycket grundligt tillväga när han låtit en BMW 750ial (på den tid det begav sig en statussymbol av högsta valör) anta formen av en jättelik fallos, inte helt oävet med tanke på kopplingen mellan bilar och manlig potens. Utställningens andra verk består av en neonskulptur med förlaga i en teckning gjord av seriemördaren Jeffrey Dahmers teckningar gjorda under samtal med fängelsepsykologen. Dahmer, en av de värsta seriemördarna i USA:s historia, tillhör den kategori människor som i kraft av sin meningslösa brutalitet är omöjliga att förstå sig på men lika fullt utgör bränsle i underhållningsindustrins maskineri. När Tuikkanen återger Dahmers märkvärdiga teckning i neon, en uttrycksform vi förknippar med det offentliga rummet, då stannar min puls för ett kort ögonblick. (Adress: Tulegatan 19)
Nordin Gallery, Stockholm: Karl Tuikkanen (14/2-19/3)
Anders Olofsson