Balansen mellan ett gediget, självsäkert måleri i relation till känslighet och mjukhet. Det är det som gör att man hajar till inne på Galleri Andersson/Sandström. Tatjana Valsang är en tysk konstnär som slog igenom mitt i livet, men direkt kändes helt självklar. En av hennes kvalitéer är hur hon kombinerar det sinnliga och det andliga. Materialet är tydligt redovisat samtidigt som hon målar fram helt andra dimensioner och rymder. Måleriet är starkt och fjäderlätt på en och samma gång och det är inte utan att man står och funderar på hur hon utför det. Vi kan se hur färgen har runnit och hur lösningsmedel i olika blandningar har spelat in i färgsjokens rörelser. I vissa partier har konstnären låtit terpentin reducera och rent av radera oljefärgen ner till den vita kanvasen. Detta skapar ljus och skinande effekter som ger verken än mer form och böjlighet.
Det är inte svårt att associera till Georgia O’Keefe och dennes förstoringar av blommor, och fastän Valsang målar helt abstrakt så finns växtlighet och organiska rörelser tydligt med i bilderna. Valsang har liksom O’Keefe en sensualism i sina verk, men hos Valsang är den mer länkad till färg som sinnligt material. En konstnär som skulle kunna stå Valsang nära är den brittiske målaren Callum Innes, vars process till huvudsak handlar om att reducera, och genom terpentin och tejp skala av måleriet dess täckande kvalitéer. Valsangs måleri känns nyskapande. Det är inte ofta man får känna så på utställningar nuförtiden. I galleriets stora salar ser man gnistrande silver och guld som man gärna studerar både på håll och väldigt nära.
Jakob Anckarsvärd
Foto: Galleri Andersson/Sandström, Hudiksvallsgatan 6. Utställningen pågår 25 februari – 2 april 2016