Ann Böttchers nya utställning har sin utgångspunkt i ett projekt som ursprungligen gjordes i nordnorska Svolvær som en del av Lofotens internationella konstfestival 2013. Böttchers tidigare projekt har allesamman haft ett starkt inslag av utforskande. Hon är en urstarkt tecknare och en konstnär med fingertoppskänsla för den betydelse som lokalitet har även för mer traditionella konstnärliga uttryck som måleri, skulptur och just teckning. Tidigare har vi bland annat sett henne penetrera den nordiska nationalromantikens förbindelser med mörka politisk strömningar från en tid vi helst av allt vill glömma.
I Svolvær har hon arbetat med det lokala krigsmuseet för att nysta upp minnena från den tyska ockupationen, som fortfarande efterlämnar spår i lokalsamhället. En symbol framför alla andra utgörs av biblioteket, en gång granne med den tyska säkerhetspolisen Gestapos högkvarter. De gamla bibliotekshyllorna är utplacerade i utställningsrummet som en fartygskonvoj, även detta något som anknyter till Svolværs historia som hamnstad. Ett textilt verk avbildar en tysk kanonplattforms arkitektur och en serie svartvita fotografiet binder samman nu och då.
Det går naturligtvis inte att komma ifrån att utställningen bör ha uppnått maximal styrka först när den visas i sin ursprungliga geografiska kontext. När den transponerats till det vita stockholmska gallerirummet förlorar den oundvikligen något av sin nerv. Men det hindrar inte att den ändå kan säga något viktigt om vårt förhållande till historien. Ett skikt – det som representeras av historiska fakta och dokument – tillhör det allmänna minnet. Men därutöver finns ett fysiskt minne son är nedlagt i textila fibrer, trä och handskrivna arkivskyltar. Detta taktila minne lyfter utställningen fram på ett sätt som kan överskrider tid och geografisk lokalisering.
Adress: Hudiksvallsgatan 8, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 14/11 – 20/12
Anders Olofsson (text), Galerie Nordenhake (foto)