Liljevalchs sommarutställningar har det varit si och så med. Ibland har begreppet bottennapp varit farligt nära, som i fallet med IKEA-utställningen 2009 och Antikrundan-utställningen 2011. Men i år har man hittat rätt. Attention: Craft samlar elva konstnärer från Sverige och Norge, som allesamman arbetar med konsthantverk som befinner sig på gränsen till konstfältet. Ibland handlar detta om att som Simon Klenell flytta ut glasblåsandet från den legendariska hyttan (i glaskretsar lika prestigetung som måleriets vita rum) till helt nya sammanhang där både arbetsmetoder och material kan skapa nya konstellationer, som när han låter klassiska glasformer få popkonstens färgskala. Något liknande gör Mia E Göransson, som med porslinet som medium gestaltar abstrakta former och kopior av upphittade föremål. Hennes samling av små, laddade objekt formerar sig till en slags andra natur, en samtida Wunderkammer som får oss att fundera över hur naturen och kulturen påverkar varandra.
En gemensam nämnare för flera av utställarna är förmågan att bryta sig loss ur den förbannelse som själva materialet ofta är för konsthantverkaren. Men de gör det utan att fördenskull landa i en skolboksaktig, torr konceptualism. Somliga ställer högst relevanta frågor om samtiden, som när Hanne Friis apostroferar Hannah Ryggens bildväv som skadades svårt under terrorattentatet mot regeringsbyggnaderna i Oslo den 22 juli 2011. Andra, som Märit Runsten, gör verket och sin egen person till agenter i ett slags pseudovetenskapligt utforskningsarbete där målet är oklart och själva processen avsätter objekt och material med ett lika kliniskt som obehagligt uttryck.
För alla som vill få en pedagogisk snapshot över de förändringar som pågår i konsthantverksvärlden är Attention: Craft en utmärkt kunskapskälla.
Titta på vårt bildreportage från Attention: Craft här!
Adress: Djurgårdsvägen 60, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 26/6 – 7/9
Anders Olofsson (text och foto)