Linda Bäckström är en konstnär som har ett särdeles gott öga till de artefakter i vår kultur som är allra mest nedsölade med allehanda symboliska och allegoriska betydelser. Oavsett om det är ljuskronor, vapensköldar eller automatgevär det handlar om så får de i Bäckströms universum sin dekonstruerande och inte sällan humoristiska tolkning. Till synes tunga material visar sig vara fjäderlätta och visuella koder som är skenbart avläsbara avslöjar sig som klipskt samplade snuttar av kulturell fernissa som finns där bara för att lura våra associationer i en speciell riktning.
I sin nya utställning använder sig Linda Bäckström av en kulturkrets som kanske mer än någon annan är laddad med symboliska betydelser: den amerikanska biker- och västernkulturen. I denna smälts en ganska osund vapen fixering samman med dyrkan av potenta motorer i vräkiga fordon och längtan efter friheten på de stora vidderna. Vi känner igen den stegrande svarta hästen från otaliga filmaffischer, liksom de långhornade oxarna och gevären i sina vägghyllor. Men hårdheten är en chimär; föremålen är antingen blytunga eller lätta som luft. Det är omöjligt att på förhand veta vad som är vad. Bäckström leker med våra förutfattade meningar, både vad det gäller material och den populärkulturella estetiken.
Ibland driver hon sina associationsbanor i nästan alltför vid utsträckning, men det fungerar i alla fall. Som i utställningslokalens innersta rum där en maffig V8-motor tronar i ensam majestät, likt en muterad insekt som förr eller senare kommer att kasta sig över besökaren och göra processen kort med vederbörande. Det är snyggt och en aning brutalt på en och samma gång. Och producerat med en äkta fascination inför såväl materialet som motivet.
Adress: Kungsträdgården 3, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 13/2 – 8/3
Anders Olofsson (text), Wetterling Gallery (foto)