När en performancekonstnär skall presenteras på ett galleri får man dessvärre ofta uppleva konstverken i andra hand. Det ursprungliga verket visas kanske som dokumentation i en monitor eller en liten projektion på en vägg i ett rum som inte är tillfredsställande mörklagt. Galleri Index är sannerligen litet, men de har gjort en lovvärd ansträngning för att visa ett representativt urval av koreografen Simone Fortis produktion. Galleriet samarbetar också med biografen Zita för att göra vissa videoverk och dokumentationer av performance bättre rättvisa. Man samverkar även med Weld och Moderna Museet. Forti är själv en konstnär vars verksamhet utvecklats genom ständiga samarbeten. Utställningen Simone Forti: Here It Comes. Works and Collabrations visar vitriner med dokumentation, några texter, fyra videoverk och en hel del fina teckningar som fungerar som återstoder av andra verk. Det finns även en stor ramp av plywood med rep med knutar att klättra med. Denna är också en rest från ett performance och aktiveras med dansare under utställningsperioden.
Två av videoverken i serien News Animations är extra angelägna, både i form och aktualitet. De behandlar vår relation till nyheter och till tidningsmediet. I en av videorna improviserar Forti fram en performance som i rörelserna refererar till vardag samtidigt som hon förhåller sig till omvärlden och berättar en historia. Forti har beskrivit hur hon i sin konst arbetar med processer kring ”body-mind-world” (kropp-sinne-omvärld), och det är fängslande att se hur berättelsen pendlar mellan världshändelser och det vardagliga. Precis så avlägsen och intim kan omvärlden te sig i vår konsumtion av nyhetsmedia.
I verket Zuma News ur serien News Animations återfinner vi Forti på en strand, precis i vattenbrynet. Hon framför ett slags horisontell dans eller en ritual med en tjock bunt dagstidningar och en rejäl tångruska som ibland helt snärjer in konstnären. Vågorna sköljer fram och tillbaka och ser ut att lyfta upp Forti för att sedan glida ut till havs igen. Forti har i sina performance inkorporerat djurs rörelser, och även i detta videoverk känner vi en primitiv kraft som organiserar och undersöker nyheterna i papperstidningarna. Dessa blir genomblöta, och hon torkar av dem samtidigt som hon med sin kropp fortsätter att spegla havets rörelser.
Verket producerades 2011, långt före den flyktingkatastrof som präglar idag Europas politik och sinnen. Emellertid fanns det redan då gott om sjöodugliga farkoster som transporterade flyktingar på Medelhavet, bland annat till följd av den Arabiska våren. Att utställningen visar detta verk just nu kan naturligtvis få många av besökarna att tänka på det syriska flyktingbarnet Alan som drunknade, och sedan exponerades globalt med ansiktet begravt i sanden. Det startade som bekant en kollektiv flod av empati och fick Europas befolkning att diskutera konsekvenserna i den rådande flyktingpolitiken. Dagstidningarna är precis som bränningarna i högsta grad tillfälliga. Med sina många internetlänkar och ständiga uppdateringar blir nyheterna inte varaktiga mer än någon minut. Detta gör oss till ytterst tillfälliga konsumenter av angelägna världshändelser där vi förlitar oss på redaktionernas prioriteringsförmåga.
Vågorna i videon fortsätter att skölja in över både Forti och hennes nyhetstidningar. Likt en förlorad Odysseus blir stranden till ett limbo eller en transitplats långt, långt ifrån Ithaka.
Jakob Anckarsvärd
Foto: Index – The Swedish Contemporary Art Foundation, Kungsbrostrand 19. Utställningen pågår 5 september – 15 november 2015