Per Hüttner är en av de svenska nomadiserande konstnärerna, som kanske är mer känd utomlands än i sitt hemland. Nuförtiden har detta blivit allt vanligare, inte minst i takt med att unga konstnärer utbildar sig på konsthögskolor utanför Sveriges gränser. Men Per Hüttner valde detta sätt att leva och arbeta långt innan konstnären som nomad var ett vedertaget koncept. Därför är det spännande att se hans ”gästspel” hos nyöppnade Galleri Fagerstedt.
Per Hüttners verk är svåra att tänka sig utan att man samtidigt kontemplerar hans livssituation. Ofta handlar hans verk om identiteten som funktion av undersökningen av gränsen mellan jaget och omvärlden eller medmänniskorna. Främmande miljöer och nya situationer erbjuder fonden mot vilken individens personlighet sätts på prov. I sin utställning ”The Silence” är det just det oväntade i en sådan situation som slår an temat. I centrum står ett videoverk vars upplägg och kvalitet är helt och hållet i spelfilmsklass. Två unga kvinnor sitter instängda i ett dammigt bibliotek, sysselsatta med att reparerar böcker som skickas in till dem via en dörr som regelbundet öppnas och stängs. Utanför rasar gatuslag mellan demonstranter och motdemonstranter. Kontrasten mellan tystnaden i biblioteket är slående, där enbart en asiatisk lyckokatt vevar med sin ena tass på ett irriterande sätt. Men när ljuden utifrån gradvis dör ut och ersätts av tystnad kompliceras kvinnornas situation och deras relation blir alltmer spänd. Till slut kommer urladdningen, när en av dem lämnar biblioteket genom samma dörr som böckerna.
I Hüttners film blir emellertid inte tystnaden identisk med en frånvaro av ljud. I stället antar den egen karaktär, blir till ett medium som förstärker eller försvagar kontakten mellan människor och som får omärkliga underströmmar i relationen mellan dem att manifesteras. Dramaturgin är lika skickligt upplagd som klippningen, och ”The Silence” är avgjort ett av de mer fascinerande videoverken jag sett under senare år.
Utställningen består också av en serie fotografiska verk som visar hur kvinnohänder hanterar ett vitt s.k. möbiusband i ett kolsvart tomrum, kanske en påminnelse om hur väl tystnaden fungerar som inkubator av nya kommunikationsformer.
Adress: Hälsingegatan 18, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 19/2 – 28/3
Anders Olofsson (text), Per Hüttner (foto)