Maria Quarfordt Brisings konst känns bekant, men ändå inte. På stora, avlånga skivor skildras former man inte riktigt kan placera och de verkar ursprungliga på något vis. Skivorna är täckta med laminat, som sedan har bestrukits med grafit. Ibland är den gråa färgen opak och massiv, den äter upp ytan och sväljer. I andra partier är grafiten transparent och skir och den rinner och flammar, den är smutsig och levande. Här och där tar det vita laminatet över och blossar. Skivorna står löst lutade mot väggen, blytungt. Det är stramt men absolut inte stelt. ”I will force you to practise my religion” är titeln på de tre verken som visas i utställningen. De två första, som presenteras i de större, främre rummet, kommunicerar fint med varandra. I dessa är den arkitektoniska influensen märkbart tydlig. Pelare och farkostlika former dominerar och verken inkluderar tomheten och fyller upp – ingenting mer behövs och det är starkt. I det innersta rummet greppar slutligen det tredje verket omgivningen totalt. Svärtan är aggressiv och plågsam, kanske så nära man kan komma den instinktiva sinnesbilden av ett själsligt sår rent visuellt. En högst abstraherad serieruta skulle också kunna se ut så här, då man har tagit bort alla övriga narrativ och lämnat den naken. På Valands magisterutställning, förra året, visade Quarfordt Brising teckningsinstallationen ”Unknown Pressures”. Titeln på verket illustrerar inte bara installationen på ett passande sätt, den är även en omformulering av namnet på ett Joy Division- album. Och det är faktiskt just Joy Division jag kommer att tänka på då jag betraktar Quarfordt Brisings konst, och då avser jag inte enbart gruppens musik, utan också deras skivomslag, videor med mera. Det är det sparsmakade, det våldsamma, det ömtåliga, det tunga, det ärliga och det knivskarpa som uttrycks. Det är konst som verkligen känns. (Adress: Husargatan 11)
Galleri Mors mössa, Göteborg: Maria Quarfordt Brising (31/10-22/11)
Sara Arvidsson