Publicerad 19 juni 2018 Av I Gå och se! Med 2193 Visningar

Djurberg & Berg på Moderna museet

En parad av ritualer och stereotyper. Så heter en av Nathalie Djurberg och Hans Bergs videor som visas i Moderna museets labyrintiska mörker, och titeln kan sägas vara typisk för hela utställningen. För vad ser vi annat än en parad som tornar upp sig; med stor färgprakt och i högtidsdräkt fullkomligt väller Djurbergs visuella groteskerier och Bergs eteriskt pumpande musik fram mot oss. Det går inte att värja sig.

Filmen innehåller flera av Djurbergs typiska gestalter: lystna präster, maskerade män, lättklädda bimbos, nakna kroppar. Just här finns inga av de annars så vanliga djuren eller fåglarna – och inte är vi i en skog heller – men annars är det ceremoniella förloppet välbekant.

Bildrummet är trångt, närmast klaustrofobiskt, och det ökar känslan av obehag. Ondskefulla och upphetsade glider personerna in på scenen, den ena efter den andra, och ganska snart spårar det hela ur i en orgie av aggression och förnedring. Så går det nästan alltid – kroppsdelar slits av, blod och inälvor rinner ut – alla inblandade styrs av och lever ut sina djuriska begär och behov.

Tillsammans med det skulpturala överdådet som finns i två stora installationer – där mängder av skulpterade fåglar samt exotiska växter och blommor visar upp en överväldigande fantasirikedom – framkallar Djurberg och Bergs utställning en närmast manisk suggestion. Deras samarbete är totalt i synk och ingen del skulle vara densamma utan den andra.

Lerfigurernas utsökta detaljer och musikens vindlande ljudlandskap är oavbrutet fascinerande. Filmerna delar sagans bildspråk men saknar helt sensmoral. Istället tonar bilderna ofta bort mitt i handlingen och vi står kvar utmattade och utlämnade åt oss själva.

För ett år sedan visade museet Marie-Louise Ekman på samma plats och några år innan dess Paul McCarthy; konstnärer som drivs av samma utlevande absurdism, samma lekfulla hantverk och drastiska förlopp som Djurberg och Berg. De delar McCarthys tempo och äckel, Ekmans köns- och personlighetsförvandlingar. De försöker alla åskådliggöra överlevnad.

Magnus Bons

Foto: Benoit Pailley/Moderna museet, Skeppsholmen. Utställningen pågår 16 juni – 9 september 2018

Jag är Konstens redaktör från augusti 2015. Förutom på Konsten.net skriver jag i Dagens Nyheter och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.