Kristina Bength slog till förra året med sin första separatutställning efter examen från Kungl. Konsthögskolan. Det hon visade imponerade, både vad gäller det tekniska utförandet och konceptet. I centrum för utställningen stod skådespelerskan och bedragerskan Amanda Kristina Pedersen, som strax efter sekelskiftet gjorde en karriär i light-kriminella kretsar. Men Pedersen var också fotograf, och hennes rika samling bilder är Bengths utgångspunkt. Nu återkommer hon är en gång till Pedersens oeuvre, denna gång en serie bilder som tagits när Pedersen arbetade som sjukhusfotograf i Falun. På den tid det begav sig var det inte ovanligt att man fotograferade patienter i sjukvården, men Kristina Bength har valt att (som i sin tidigare utställning) exkludera människorna i bilderna, och har i stället koncentrerat sig på att återge miljöerna med akvarellemåleriet som verktyg.
Själva konceptet har tidigare använts av bland andra Palle Torsson som i slutet av 90-talet visade projektet ”Minus Porn”, där han plockat bort modellerna ur pornografiska bilder. Resultatet blev att man plötsligt fick upp ögonen för de bitvis absurda miljöerna som bilderna är fotograferade i. Bengths stora akvareller har samma effekt: vi fascineras av de kliniska, närmast fabrikslika miljöerna där människor – inte produkter – hanteras till vardags. Målningarna är utförda i (nästan) mänskliga proportioner och monterade på konstruktioner som påminner om sängar eller laboratoriebord. För ett antal år sedan gjorde Maja Spasova en snarlik presentation av bilder föreställande uteliggare. Men Bengths anonymiserade bilder (ibland inte fullt utförda) förmedlar känslan av ett lättflyktigt ögonblick, av livsöden som när som helst sugs ned i glömskans malström.
Adress: Hälsingegatan 43, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 13/1 -20/2
Anders Olofsson (text och foto)