Det finns rörelser, ting och platser som på ett oundvikligt sätt kräver utrymme i våra liv. Som inte vill representera något eller vara någots ställföreträdare, utan accepteras på sina egna villkor. Malin Holmberg och Corinne Ericson bearbetar denna känsla utifrån ståndpunkter som både skiljer sig åt och har starka, gemensamma drag. Corinne Ericsons stora L-formade plåtlåda har ett yttre släktskap med minimalismens formspråk, men när man stiger in i konstruktionen silar ljuset in genom skarvarna mellan plåtarna och tecknar ett skirt mönster på golvet. Den hårda metallen alstrar ett lättflyktigt element, som upplöser förnimmelsen av fångenskap och inkapsling. Världen öppnar sig inifrån på nytt. Det centrala verket i Malin Holmbergs del av utställningen utgörs av en enorm, röd målning. Dess karaktär av inkörsport förstärks av breda, svarta fält som förbinder målningen med rummets väggar, golv och tak. Verket signalerar slutenhet och öppenhet på en och samma gång. Den varmt röda färgen bjuder in, men ytan och den abstrakta figurationen stänger ute. Rörelsen mellan de bägge konstnärernas utställningsrum förmedlar en känsla av att det bortom varje homogen struktur finns ett immateriellt ramverk som håller den uppe och gör den löftesrikt ömtålig. (Adress: Exercisplan, Skeppsholmen)
Galleri Mejan, Stockholm: Malin Holmberg & Corinne Ericson (7/2-18/2)
Anders Olofsson