Henrik Samuelsson är en målare som är så tekniskt fulländad att han egentligen inte bryr sig så mycket om att det är måleri han gör. Och för det mesta formar sig hans utställningar till något som utmanar schablonföreställningen om hur måleri skall visas. I sin nya utställning har han tagit med sig en svit målningar som visades på Konstakademien förra året, och kombinerat dem med de första två verken i en planerad serie om 11 bilder. Allesamman rör sig kring hur nattseendet och natten som tillstånd förvrider den bild av verkligheten som på dagtid tycks helt hanterbar. Inte för inte koncentrerar sig Samuelsson på de timmar under efternatten mellan 4 och 5 när statistiken uppvisar en topp för såväl dödsfall som för födslar. Natten är helt tydligt mer än ett astronomiskt fenomen. I halvdunklet smälter djur och natur samman till ett organiskt kontinuum som ömsom fascinerar, ömsom skrämmer.
Det är knappast en tillfällighet att människan, med sitt notoriskt usla nattseende, utrustas med en så livlig fantasi. Detsamma kan sägas om Henrik Samuelsson som utställningsarkitekt. Denna gång har han medvetet avstått från att utnyttja gallerilokalens konventionella punktbelysning och i stället riggat upp ett antal stråkastare på höga stativ som sveper sitt flacka ljus över bildernas yta. Dår är det inte längre figuration på duk vi ser, utan ljus som möter mörket eller som snarare absorberas i de mattsvarta ytor som på samma gång tycks sluka motiven som de förväntas bära. Resultatet blir en utställningsupplevelse som återvinner gårfullheten hos de fenomen som vi bara ytligt tror oss kunna tolka och behärska.
Adress: Hälsingegatan 43, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 16/5 – 15/6
Anders Olofsson (text ), Galleri Flach (foto)