Ulf Lundins stora färgfotografier är märkvärdigt exakta. Ändå är det något som inte stämmer med hans väldiga panoramor från Älvdalen, Örebro och Sickla köpkvarter. Eller så överensstämmer naturbilderna och stadslandskapen bara alltför väl med vår skenbara verklighet.
Först efter en stund blir jag uppmärksam på ljuset. På hur ett och samma fotografi rymmer både dag och natt, morgon och skymning. Ett resultat av Lundins metod där kameran stått på samma plats, riktad mot samma vy under en hel dag. Och tagit ett foto varje femte minut. Sedan har han plockat ut delar ur bilderna och satt samman till väldiga digitala collage. Tekniken är felfri, illusionen fulländad.
”Best of Sweden” kallar Lundin sitt projekt. Men det är inte alltid de vackraste vyerna han förevigar. Jag ser återvinningsstationer, trafikkaruseller och föryngringsytor. En skymningsbild från ett industriområde i Slite framträder i en märklig hoppressad djupverkan. Fast varje fotografi innehåller också små händelser eller öppningar. Sidohandlingar i den stora berättelsen. Om Sverige. I tiden.
Personer står på bakgator och går vid vägrenar. Rådjur på marken och måsar i luften. Detaljer som går fint att utforska i den vackra publikationen som följer med utställningen.
Utan dessa spår kunde Ulf Lundins fotografier te sig rätt livlösa. De balanserar medvetet på gränsen till det vykortssköna. Liknar exempelbilder – och varandra. Men blir samtidigt motbilder till turistnäringen och näringslivets ekonomiska syn på vårt land. Lundin ifrågasätter stillsamt och stilfullt var ”det bästa av Sverige” finns. Och hur det egentligen ser ut.
Magnus Bons
Galleri Magnus Karlsson, Fredsgatan 12. Utställningen pågår 28 januari – 25 februari 2023