Inget material eller objekt förblir oskyldigt hos Theresa Traore Dahlberg. Det vet alla som mött hennes visuellt imponerande installationer bestående av kasserade mönsterkort i koppar. Precis som ett omsorgsfullt ihopsytt lapptäcke vittnar de lika mycket om sin tidigare historia som det nya sammanhang de skapar. I utställningen ”Idrix” finns mönsterkorten med som ett betydelsebärande draperi tillsammans med en serie glasverk och ett stort fotografi där tydliga hjulspår syns i den torra och röda jorden.
Man skulle kunna säga att Theresa Traore Dahlbergs konst handlar om materialet och tillverkningsprocesser och vad föremål kan berätta när man aktiverar dem. Ta bara glasverken i serierna ”White Material” och ”Copper and Glass”, där de förstnämnda innehåller textilt material från ett kvinnokollektiv i Burkina Faso och som helt förvandlas när det innesluts i glaset.
Men att det bara är en aspekt på hennes konst blir tydligt på galleri Andréhn-Schiptjenko. För de sammanlagt fyra bronsskulpturer som här både vaktar och aktiverar rummet, pekar på ett mer komplext sammanhang där nutiden och framtiden blir lika viktigt som historien.
Den större ”Idrix” är en stiliserad version av en Senufofågel som spelar en viktig roll i fablerna och sagorna som konstnärens farmor berättade och förde vidare. Och precis som skulpturen ”Haren Hakili” som Traore Dahlberg häromåret upptäckte i samlingarna på Etnografiska museet är de gjutna av bronsgjutare i Burkina Faso.
Myter blandas med konsthistoriska referenser när kopplingar mellan vitt skilda platser och globala skeenden vävs samman hos Theresa Traore Dahlberg.
Thomas Olsson
Andréhn-Schiptjenko, Linnégatan 31. Pågår 17 november – 22 december 2022