Ibland på utställningar så känns det som att betraktaren har bollen i sin hand. Att en utställning på något sätt står och faller med betraktaren, ifall publiken överhuvudtaget kommer och vad de tycker. Med Stephen Gill känner jag inte att jag har bollen i min hand, det är han som drar upp spelreglarna. Om jag vill får jag titta, om jag vill får jag tro att jag förstår. Det känns som att Stephen Gills olika projekt utgår ifrån en väldigt stark idé, sprungen ur ett väldigt starkt rus, som han sedan implementerar i helt vardagliga situationer. Resultatet blir smällkaramell.
Bildserien ”Outside in” är en skildring av staden Brighton där Gill har samlat olika triviala föremål från Brighton som han lagt ner i kamerahuset. Delar från plastbestick, kapsyler från aluminiumburkar, band från kasettband, glasskärvor, insekter, hårsnoddar och trådar blir ett filter framför urblekta miljöer från staden. Enligt Gill själv har han använt sig av denna metod för att ta ett steg tillbaka och slå sig fri från alla traditioner om hur man berättar om en stad. Metoden ger plats för en av mina favoritkrafter inom fotografin; slumpen. Ofta kan slumpen skapa en spännande skönhet som skiljer sig från det intellektet kan skapa, som att man kan skapa helt andra bilder när man drömmer än när man är vaken. Bilderna påminner om hur lätt det är att filtrera det man ser, ibland täcks delar av ens syn helt, ibland färgas den. ”Outside in” är intressanta och sköna bilder, monterade i massiva glasramar.
Adress: Runebergsgatan 3, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 17/3 – 30/4
Oscar Poulsen (text), Gun Gallery (foto)