Formgivarduon Vår (Karl Grandin och Björn Atldax) tog sina första stapplande steg som en klubb till vårens ära den ovanligt långa och kalla senvintern 1996. Det skedde på det legendariska undergroundgalleriet Lava. Sedan dess har Vår etablerat sig som en av huvudstadens mest pålitliga leverantörer av snygg grafisk form. De skapar myllrande bilder, ofta fyllda med symboler för liv, död och sex – alltid med glimten i ögat och kryddat med en fingerlätt touch av streetkultur. De senaste åren har de bland annat varit involverade i den visuella gestaltningen av det svenska jeansmärket Cheap Monday. Efter att de i höstas parafraserat Pieter Brueghel d.ä. till en utställning på Röhsska museet i Göteborg har nu turen kommit till Hieronymus Bosch och Riche i Stockholm. Det känns helt följdriktigt. Riche är en bar med ett ambitiöst utställningsprogram där konstnärer som Miss Universum, Dan Wirén, Stefan Otto tagit lokalerna i besittning, och bland andra Jonas Dahlberg och Ziggy tidigare har gått loss på toaletterna. Vår har målat, ritat och bränt in sina karakteristiska bilder som trots ett lättsammare tonläge visar sig vara kongeniala med Boschs skruvade bildvärld. Konstnärerna både räknar med och ser fram emot att barens gäster kommer att bidra till motivet genom att klottra och rita på det skyddande glas som satts upp över verket.
Riche, Stockholm: Karl Grandin & Björn Atldax
Jacob Kimvall