Beskriv din konst med tre ord: Det får bli fem – hitta en mindre bra idé.
Hur ser din arbetsprocess ut? Att försöka behålla osäkerheten i rummet så länge som möjligt.
Betraktar du din konst framför allt som en dialog med dig själv eller med din omvärld? I ateljén är det en dialog med mig själv, men utanför den behöver konsten alltid samtala med världen. Allt som vi läser eller tittar på är alltid en blandning av världen som kommer emot oss och de associationer som texten eller bilden väcker inom oss.
Var hittar du inspiration? I min dagliga verksamhet i ateljén.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Det är viktigt att gå omkring i ateljén innan själva arbetet börjar. Och det som jag då ser i ögonvrån ändras hela tiden, det kan vara teckningarna jag arbetade med igår eller morgondagens ännu tomma pappersark, fotostatkopior eller utskrifter från nätet. Men där finns också saker som är osynliga: minnen eller drömmar, ett gräl i telefonen. Tillsammans med allt det som jag indirekt lägger märke till i ateljén bildas ett slags perifert tänkande. Och att sätta samman de olika fragmenten är en del i processen att börja arbeta. Så även om bilderna brukar skilja sig åt från vecka till vecka, är processen att gå och tänka beständig.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Många konstnärer under olika skeden av livet och inför olika projekt. Men några finns självfallet där hela tiden, som Goyas grafik eller den sydafrikanske konstnären Dumile Feni, som var särskilt viktig för mig under mina studieår. Några av Philip Gustons målningar önskar jag att jag hade gjort om jag varit målare. Filmskaparen Dziga Vertov har varit helt grundläggande för hur jag uppfattar film, liksom författaren Italo Svevo har format hur mina teckningar ser ut.
Vad är konst till för? Konst är till för att förstå och bekräfta vilka vi är. Det finns alltid något i ett konstverk som vi känner igen inom oss och som påverkar oss. I den bästa konsten finns en känsla av att vi erbjuds en förening med världen, en möjlighet att själva skapa. Även om vi vet att vi aldrig kommer att måla som Philip Guston, får vi energi bara av att se hur hans målningar är gjorda. Lika viktig är gemenskapen som uppstår när vi ser på konst tillsammans med andra. Om du betraktar en bild och den som står bredvid dig tittar på samma bild skapar det en medvetenhet om att du inte är ensam i världen.
Vad är konst inte till för? Konst ska inte vara ett redskap för något annat.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Jag vet inte om det skulle främja konsten, men för konstnärerna har tillgången till ett eget fysiskt rum en avgörande betydelse. Ateljén är en skyddad plats för dumheter, tvekan och osäkerhet, en plats som tillåter dig att skapa något som gör dig medveten om vad du gjort och som säger dig vem du är.
William Kentridge är just nu aktuell på Dramaten med en performance lecture (28 oktober) och tre föreställningar av Waiting för the Sibyl (30-31 oktober 2021)