Anna Kleberg Tham, On and On, 2019, c-print
Beskriv din konst med tre ord: Undersökande, lekfull, torr.
Hur ser din arbetsprocess ut? Den går att jämföra med vintern, mellan de olika faserna glömmer jag bort hur trögt och svårt det kan vara. Och det blir inte enklare med åren…
Betraktar du din konst framför allt som en dialog med dig själv eller med din omvärld? Med min omvärld! Dialogen börjar med mig själv men blir meningslös om den inte förs vidare med omvärlden, det är ju i det mötet något ytterligare förhoppningsvis uppstår. Jag försöker alltid lägga till något element i det jag gör för att locka en betraktare att stanna kvar en liten stund till.
Var hittar du inspiration? Allt från stela, konstiga möten med andra människor, till humor och samarbeten, men mest av konst och då inte enbart bildkonst.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Väldigt olika beroende på vad jag jobbar med. Är inte överförtjust i att ha för många grejer runt omkring mig så brukar ta bort saker när jag behöver tänka.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Bruce Nauman, skulle gärna testa hans cowboy ranch-liv också.
Vad är konst till för? Konst är till för allting och för ingenting.
Vad är konst inte till för? Konsten är definitivt inte till för att politiker ska in och peta med innehållet. Ni vet vilka ni är, lägg genast ner!
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Gör konsten avdragsgill. Sluta kräva projektbeskrivningar som tar längre tid att skriva än att göra projekten. Återinför omedelbart bild i skolan där den försvunnit, modernisera ämnet och avskaffa sy- och träslöjd. Varför ska det vara mer värdefullt att kunna sandpappra en vattenkåsa än att få prova på t. ex. performance?
Anna Kleberg Tham var senast aktuell med utställningen On and On på Arsenalsgatan 3 och en retrospektiv bok utgiven av Art and Theory Publishing