Tomas Colbengtson, Tsïegle/Vägvisaren, 2018, overlayerd glass, goldquarts, public art Satsfjäll, Saxnäs, Västerbotten, Sweden
Beskriv din konst med tre ord: Urfolk, språkförlust, samtid.
Hur ser din arbetsprocess ut? Jag arbetar med grafik, måleri och glas som jag formar till mitt eget uttryck, ofta reflekterar jag över historiska och moderna sociala fenomen. Konsten genomspeglar erfarenheter som språk och religionsförbud, rasbiologisk forskning, skambeläggning av jojk och andra metoder som ofta används av statsmakter för att skaffa kontroll över urfolk och tillhörande landområden.
Jag har ett norskt efternamn och är svensk medborgare men identifierar mig som nationslös same. Under min uppväxt talades det mycket sällan om religion och språkförbud, samt om skambeläggningen av jojken och dräkten, utom i bisatser och en ordlös kunskap inom familjen. Tvångsförflyttningen av Nordsamer och vattenkraftutbyggnaden under 50- till 70-talet med dess överdämningar är bara några exempel i mängden av myndighetsövergrepp. Språkförbudet i skolan fram till 1957 fick till följd att sydsamiskan slutades talas. Kanske är förlusten av mitt språk huvudorsaken att jag arbetar med konst.
Förutom min konstnärliga praktik är jag också konstnärlig ledare för ”Indigenous Traces”, ett nystartat konstresidens för urfolkskonstnärer i Granö några mil väster om Umeå. Sju urfolkskonstnärer deltar nu första året; en Aunikonstnär från Japan, två Inuitkonstnärer från Grönland och fyra samiska konstnärer.
Vad inspireras du av? Min konst bygger på minnen, dels från egen uppväxt i en liten samisk by i fjällen dels dagens situation för urfolk.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Jag ser på många fotografier från Sápmi, under tiden 1860-1940 i digitala fotoarkiv.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Sune Enoksson, sydsamisk mästerslöjdare från Björkvattnet Tärnaby (och min slöjdlärare).
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? ”Beaivi, áhčážan”/”Solen min fader” av Nils-Aslak Valkepää.
Vad är konst till för? Stärka identiteten, lyfta samtida frågor, förmedla kunskap och tradition.
Vad är konst inte till för? Ekonomisk spekulation.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Stödja bild och slöjd i grundskolan.
Tomas Colbengtson var i höstas aktuell med utställningen Gryning / Luejie / Iđit guovssu, tillsammans med Britta Marakatt Labba, på Galleri Helle Knutsen. Residencet Indigenous Traces i Granö har vernissage på sin första utställning 23 maj 2019