Stora människofigurer skurna med motorsåg ur trästockar. Och väldiga ansikten formade av mönstrade ytor med textilremsor och pappersfragment. Norska Gunvor Nervold Antonsens omedelbara gestalter överrumplar betraktaren med sin självklara närvaro. Grovhuggna, men också mjukt flödande pendlar de mellan material och bild. Tänk Baselitz och Bror Hjorth, Munch eller Lena Cronqvist och du hamnar rätt nära. Nervold Antonsen söker en väg tillbaka till urformerna. Bökar runt i expressionistisk råmateria.
Konstnärsdrivna Kunstnernes hus i Olso fyller snart 100, byggd i skarven mellan nyklassicism och funktionalism. Där visas under sommaren hennes installation ”The adaptables”. En svit flammande porträtt av en sorts överlevare, som enligt utställningens titel också är anpassningsbara. Och helt säkert formade av omständigheterna. Verken är gjorda för rymden i dessa salar, och fyller ut den höga takhöjden med en sorgkantad lätthet.
Ena salen möblerad med skulpturer, stående och liggande på golvet. Collagemålningarna i den andra hänger på rad längs med väggarna. Till dessa vardagliga gränsexistenser använder Nervold Antonsen den religiösa termen ”Ikonostas”. Stora format, stora gester. Och varandras kompletterande motsatser. För textilbildernas påtagliga platthet förstärks genom träfigurernas kantiga kroppslighet. Målningarnas människoögon, såväl stirrande som slutna, står i effektfull kontrast till skulpturernas avsaknad av ansiktsdrag.
Nervold Antonsen kraftfulla konst förmedlar både inåtvändhet och utlevelse. Hennes gestaltning vibrerar av liv.
Magnus Bons
Kunstnernes hus, Wergelandsveien 17, Oslo. Pågår 2 juni – 6 augusti 2023