Varje bildpar i Marko Vuokolas utställning ”The Seventh Wave” består av två foton tagna från samma plats, med samma bildavsnitt, tagna direkt efter varandra. Ibland är skillnaden mellan de två bilderna knappt möjlig att finna, i andra har sol och vind förändrat motivet mer markant. Det finns något både komiskt och bejakande i observerande av den marginella skillnaden mellan de två ögonblicken, en förskjutning av betraktandet som blottar givna perspektiv, ett avslöjande av hur mycket slumpen spelar in för våra sinnesförnimmelse. Motiven i bildsviten kommer från vitt skilda sammanhang. Ett bildpar är taget i en bilförsäljningshall, ett annat kommer från ett stäpplandskap, en finsk insjö, ett mexikanskt bergslandskap och ett är taget rakt upp mot en blå himmel. Som enskilda bilder skulle fotona varken ha fångat eller skapat någon uppmärksamhet. I stället är det just tidsförskjutningen mellan dem som gör att man börja fundera. Samtidigt som bildsviten är konceptuell så finns det också något vardagsromantiskt här – en mänsklig förundran över naturen och dess krafter. Titeln ”The Seventh Wave” anspelar förstås på myten om att den sjunde vågen skulle vara den största. Att det skulle finnas någon inneboende kraft som gör att förödelsen slår till med jämna mellanrum – en melankoliskt olycksbådande myt som påpekar vår litenhet inför naturkrafterna. (Adress: Rådmansgatan 5)
Galleri 21, Malmö: Marko Vuokola (29/8-20/9)
Per Brunskog