Relationen och avståndet mellan det konkreta och dess temporära tolkningsmöjligheter, inte minst i medie- och konstvärlden, är ett tydligt spår i Christian Rupps utställning Medialuminescence på Galleri Mors Mössa. När börjar ringarna på vattnet träda in och göra anspråk på den huvudsakliga källan, och är det över huvudtaget viktigt eller möjligt att nå ett autentiskt centrum? Bildspur är en samling fotografier som går i vitt, men färgen är sällan ren och den bryter av i murkna toner av sotgrått och vaxgult. Fotografierna visar spår efter rektanglar och kvadrater – sådana där kala avtryck som uppstår efter att man har avlägsnat en plansch, spegel eller tavla efter en längre tids väggockupation. Vad som en gång hängde där får vi aldrig veta. Tankarna leds ut i rummet och fladdrar vidare längs lokalens vrår. Jag kan inte låta bli att tänka på arbeten av fotografer som Uta Barth och John Divola där de trevande stigvalen utgör stommen och där mellanrummen gör konsten.
I det inre rummet presenteras tre målningar bestrukna med fluorescerande färg. Dessa ses bäst då de träffas av ljuskäglan från en videokamera, i annat fall mattas färgerna ned i en beige dimridå. De tillägnas epokavgörande verk: här finns bland annat referenser till Magrittes pipmålning och Baudrillards skriverier om terrorism. Funderingar kring Guy Debords skådespelarsamhälle, den allmänt snabba mediehanteringen och Warhols ”fifteen minutes of fame” poppar också upp då jag står och riktar ”strålkastaren” mot de valda målen. Det är i dessa skikt mellan kända påståenden och personlig perception som nyckeln till denna utställning ligger och vibrerar.
Adress: Husargatan 11, Göteborg
Utställningen pågår under perioden 25/9 – 17/10
Sara Arvidsson (text), Galleri Mors Mössa (foto)