Bogdan Szybers performanceverk ”Fool´s errand: an alchemical sonata” på Teater Konträr är en fortsättning på hans tidigare underkända forskningsarbete från 2020, och möjligen också ett avslut. Verket, med vidhängande presentation i foajén av processen runt den konstnärliga avhandlingen, visas vid några ytterligare tillfällen, och rekommenderas för alla med intresse för den sortens drama som bygger på individens försök att övervinna obevekliga krafter.
Rent konstnärligt ligger föreställningen i linje med de närmast ikoniska performanceverk som Szyber tillsammans med Carina Reich skapat från 1989 och framåt. Det eftertänksamma tempot känns igen, liksom utsattheten, där det mänskliga måste underordna sig ett obönhörligt system.
Referenserna till konstens värld blir ibland väl tydliga, men räddas av att det allmänmänskliga och psyko-religiösa dramat berör något som är botten i alla, för att travestera Ekelöf. De för konsten utgjutna tårarna blandas med askan av det förmodade men uteblivna erkännandet. Föreställningen är tydlig i sin dramaturgi, slagkraftigt genomförd, och har potential att bli ett kursavsnitt på Södertörns högskola.
Det är svårt att förstå den ilska som avhandlingen ”Fauxthentication – konst, akademi & upphovsrätt (eller den akademiska konstnärens platsspecifika omständigheter)” väckte då den underkändes 2020 – en unik händelse. Avhandlingen är starkt ifrågasättande till det slags konst som skapas i dessa sammanhang och har enligt uppgift blivit en av Sveriges mest lästa.
Om den, enligt betygsnämndens motivering, inte uppfyllde lärandemålen har den med råge uppfyllt vad som sagts vara ett av den konstnärliga forskningen syften: att förändra. Den har gjort fältet intressant för en större grupp och skapat en efterfrågan av insyn. Möjligen också på sikt bidragit till ett högre tak inom den så kallade fria konstens domäner.
Eva Asp
Teater Konträr, Östgötagatan 33, Stockholm. Spelas 11-13 och 19-21 april 2024