”Släpp det” kallar den franska konstnären Annette Messager sin sobert fullmatade utställning på Galerie Marian Goodman i Paris. Här visar hon ett stort antal teckningar av dödskallar, en vägginstallation med hennes typiska hängande rituella föremål inkapslade i svart aluminiumtejp, och ett rörligt ljudverk med två leksaksfåglar i galleriets mörka krypta. Samt ytterligare en del.
Tonen är genomgående becksvart och verken fyllda av avväpnande galghumor. Messager har varit verksam sedan 1970-talet och utvecklat en igenkännbar personlig stil med sitt prydliga myller av laddade objekt och bildsvärmar. Hon har förmågan att omvandla de stora livsfrågorna till en sorts visuell espri. Hon gör det tunga fjäderlätt, vilket hon mästerligt visar i ”Tête à tête”, dödskallarna på rad. En provkarta gjorda i olika stilar av försöken att hantera det oundvikliga. Och den dubbelbottnade titeln, med sin antydan om ett kärleksfullt möte, som grädde på moset.
Men vad är det då som hon borde släppa taget om? Ja, närmast är det väl pandemin, sin man konstnären Christian Boltanskis bortgång och cancern som nu är övervunnen. Messager har mycket bagage att kasta över bord. Men också tunga erfarenheter som många delar.
Det är märkvärdigt att bevittna hur sorgen blir just tyngdlös, hur obekymrat hon leker med vanitassymboliken och förgängelsetemat. I ”La Flânerie de l’escargot” kryper en snigel intet ont anande över en dödskalle, båda täckta av den matta svarta tejpen som blivit Messagers signum. Den som används inom teatern för att täcka över ljushål i kulisserna.
Snigeln klänger och klibbar över skallen. Man kan nästan se spåret den lämnar efter sig. Och hur döden får sin plats i livet – varandras förutsättning. Det gestaltar Annette Messager lika elegant som känslomättat.
Magnus Bons
Galerie Marian Goodman, 79 rue de Temple, Paris. Pågår 8 mars – 11 maj 2024