En närbild av en husvägg med ett snabbt nedklottrat budskap: ”Button to secret passage. Press”. Barnets enkla kritstreck öppnar upp en kil till en annan verklighet. Den amerikanska fotografen Helen Levitts enkelt rättframma bildspråk har en utsökt grafisk skärpa och en omedelbarhet i kompositionen som träffsäkert levandegör en förgången tid. Redan i mitten av 1930-talet började Levitt att fotografera gatulivet i New York, och den retrospektiva utställning som under hösten visas på Fotografiska är en rik presentation av en pionjär inom ”street photography”. I likhet med Henri Cartier-Bresson och Walker Evans, men kanske inte så välkänd som dessa fotografiska storheter, sökte hon fånga vardagliga ögonblicksbilder genom att vandra runt på gatorna med den nya småbildskameran.
Graffiti och klotterteckningar återkommer i flera av Helen Levitts fotografier, tillsammans med ömsinta porträtt av barn – av deras lekar och ritualer. Bilderna av en liten pojke som nyfiket håller upp en flickas kjol, av några barn som poserar med masker för ansiktet, av en grupp flickor som ser på de flyende såpbubblorna är humoristiska och rörande spontana. Levitts fotografiska språk framstår som lika ofördärvat som sina motiv, men helt utan sentimentalitet. De är en skattkista av visuella poem. Rummen på Fotografiska vilar i halvmörker på grund av de ljuskänsliga vintageprintarna, vilket gör att betraktaren inbjuds att möta bilderna på mycket nära håll. Att flera av fotografierna också finns i Moderna Museets samling visar att utställningen på Fotografiska håller en mycket hög klass. Missa inte denna lilla intima pärla!
Adress: Stadsgårdshamnen 22, Stockholm
Utställningen pågår under perioden 23/9 – 11/12
Magnus Bons (text), Fotografiska (foto)