Packtejp är ett underskattat konstmaterial. Det visade Thomas Elovsson och Roger Andersson med en utställning i Sveriges Allmänna Konstförenings gamla lokaler vid Tegelbacken för ett antal år sedan. I takt med at konsten allt oftare vänt sig till s.k. låga material har även packtejpen limmat sig fast i samtidskonstens scenkant (om utrycket kan tillåtas). Men få har gripit sig an uppgiften med samma frenesi som Johnny Boy Eriksson. Han har förvandlat hela Wetterling Gallerys lokal till en packtejpgrotta, där materialet lutar sig ut mot besökaren från ala håll.
Motiviskt har Johnny Boy Eriksson sin hemvist någonstans i skärningspunkten mellan Indiana Jones-filmerna och den amerikanska hiphop-kulturen. Det är lätt att känna igen figurer och rekvisita från gangsterrapparnas slummiljöer, men omgivningarna han bjuder in oss i har minst lika stora förbindelser med en populärkulturell mytologi som frodas i Hollywoods special effects-ateljéer. Utställningens titel, ”Devoured”, speglar precis den känsla man får av att befinna sig mitt inne i konstnärens packtejpelodrado: man känner sig helt enkelt uppslukad av den fantastiska omgivning, men i lika hög grad av idén bakom utställningen som sådan. Jag skulle tro att Stockholm har fått sin första utställning för hösten dit både kidsen, deras föräldrar samt far- och morföräldrar kommer att valfärda. Och det är inte så illa för en utställning av en ung, samtida konstnär.
Adress: Kungsträdgården 3
Utställningen pågår under perioden 19/8 – 10/9
Anders Olofsson (text), Wetterling Gallery (foto)