Julia Bondessons utställning ”Vagga mina ben” är koncentrerad och öppen. Lågmäld och upplyftande. Ur enkla material – rörliga dockor grovt snidade i trä, skissartade oljemålningar och några former tecknade i neon – utvinner hon en berättelse som samtidigt är komplex och direkt. Och pågående, som besökare kliver jag rakt in i den. Figurerna framstår försvarslösa inför min blick och på samma gång med stark integritet.
Från ett podium i det första rummet blickar den manshöga och androgyna figuren ”Mother” ut. Hon bär en lite högdragen min och jag kommer att tänka på Olle Skagerfors målade självporträtt. Som han framträder när han betraktar sig själv, avvaktande och strängt grunnande på det han ser.
”Mother” är klädd i ett grovt flätat linne och framför henne står ett avlångt bord med kroppsdelar från isärplockade trädockor. Jag undrar vad som egentligen pågår eller pågått här, och om den manhaftiga och tillbakalutade mamman i så fall är ledaren.
Det andra större rummet rymmer installationen ”Eternal gestures”, som köpts in till museets corona-samling ”Svenska förvärv 2021”. Sex figurer i poppelträ är utplacerade på den gröna heltäckande mattan. Den anger en inramning som om vi är i naturen, men där det gröna är intensivare än utomhus. Några blekgröna målningar blir ytterligare scenografiska detaljer.
Träfigurerna är redo att tas i bruk eller också inväntar de sitt eget bruk. De befinner sig mellan aktivitet och vila. Mellan anspänning och avslappning. Detta är tydligt platsen för en ritual. Och jag deltar.
Magnus Bons
Moderna museet Malmö, Ola Billgrens plats 2-4, Malmö. Utställningen pågår 23 oktober 2021 – 17 april 2022