Beskriv din konst med tre ord: Formlöshet i form.
Hur ser din arbetsprocess ut? Min arbetsprocess är tredelad. Först arbetar jag nästan som besatt och uteslutande materiellt. Därefter följer en period där jag betraktar och tar beslut. Till sist skriver och läser jag för att försöka förstå vad jag har gjort och för att sätta in saker i sitt sammanhang. I den sista delen arbetar jag inte alls materiellt och i den första arbetar jag inte alls konceptuellt eller intellektuellt. Rörelsen mellan dessa olika delar av processen är viktig; från det oförståeliga och kaotiska till det hanterbara och artikulerade, och sedan tillbaka igen.
Betraktar du din konst framför allt som en dialog med dig själv eller med din omvärld? Både och. Självet i möte med omvärlden.
Var hittar du inspiration? Jag tycker det är en mycket svår fråga. Hellre än inspiration skulle jag nog vilja säga att jag drivs av en känsla av att det finns någonting mycket viktigt jag måste ta reda på, men att jag inte vet hur eller vad detta ”någonting” är.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Inga bilder.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Kitty Kraus är en konstnär som tidigt gjorde ett starkt intryck på mig och som jag tror på något sätt har format mitt visuella omedvetna. När jag 2009 såg hennes konst för första gången var det som ett nytt slags tänkande öppnade sig, ett tänkande som fram tills dess hade varit otillgängligt och oartikulerat men som jag omedelbart förstod. Efter det bestämde jag mig för att bli konstnär.
Vad är konst till för? Människor.
Vad är konst inte till för? Marknaden.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Ett större utrymme för det ständiga sökandet, för omvägarna, tomheten, det långsamma och oproduktiva.
Martine Flor är antagen till Whitney Independent Study Program i New York med start i september 2021