Beskriv din konst med tre ord: Symbolistisk, tvetydig, fixerad.
Hur ser din arbetsprocess ut? Det bästa jag lärde mig under alla mina år på Mejan var hur man gör färg av i princip vad som helst. Jag fick också ett häfte av en lärare med titeln ”Hur man gjuter en dödsmask”. De två kunskaperna, hur allt går att omvandla och hur allting kan gjutas till en avbild ringar iallafall delvis in hur jag ser på mina arbetsprocesser.
Betraktar du din konst framför allt som en dialog med dig själv eller med din omvärld? Den frågan ÄR nästan min konst.
Var hittar du inspiration? Under hösten för ett par år sen cyklade jag runt i en skog i Polen sökandes efter något. Efter ett tag kom jag till en liten glänta där någon hade byggt ett enkelt litet katolskt altare av några plankor, lite rostiga spikar och en urblekt Mariabild. Sådana altare är väldigt vanliga i Polen, men det som var minnesvärt med just det här altaret, förutom den vackra lilla gläntan, var att någon drivit en rostig spik rakt igenom Marias hals för att nagla fast bilden vid plankan. Jag tänker rätt ofta på den bilden.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Målningar, foton från barndomen, foton från igår, satellitbilder, postit-lappar, tegelstenar, citat, sidor ur ordböcker, burkar med kol, aska, jord et cetera. Alla mer eller mindre tydliga symboler (och därför bilder) som jag flyttar runt i olika associationsnarrativ. Jag försöker separera ut olika grupper efter tematiken, landskapen eller miljöerna jag samlat in dem från.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? För några år sen såg jag en intervjufilm av Antje Majewski med konstnären/poeten/tänkaren Issa Samb. Den intervjun är intressant ur många perspektiv men just då blev jag mest intresserad av hans politisk-fenomenologiska tankar. Något år senare såg jag ett verk av Samb som jag minns som en sorts situationistisk performacefilm i vilken han iklär sig många personligheter, bland andra den han visar i Majewskis intervju. Jag tänker rätt ofta på Issa Samb och hans konstnärskap. Inger Christensen är en annan person jag brukar återkomma till. Poeten Taduesz Różewicz. Också Chris Marker, Giotto, Bonnard, Vuillard, Agnes Martin. Också många av lärarna jag haft på de olika skolorna jag gått. Överlägset viktigast har mina vänner varit och de blir allt viktigare för mig varje dag som går.
Vad är konst till för? Jag tror att konst liksom till exempel aritmetik (räknekonst) är något mänskligheten upptäckt och inte hittat på.
Vad är konst inte till för? Eftersom vi upptäckt konsten och inte skapat den kan vi inte säga att den har eller inte har ett ändamål i sig.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? En total humanistisk och ekonomisk omställning av samhället.
Adrian Olas är snart aktuell med ett fanzine om lerduveskytte, en kortfilm kring Augustinus, tristess och mätande samt en utställning hösten 2021