Henrik Eriksson, Utan titel, 2017-18
Beskriv din konst med tre ord: Sensibilitet. Rumslighet. Emotioner.
Hur ser din arbetsprocess ut? Sedan en tid tillbaka sker mitt konstnärliga arbete i en ateljé. Jag arbetar med många målningar samtidigt och försöker vara så oplanerad jag står ut med för att vara uppmärksam på och arbeta utifrån de idéer och känslor jag har vid varje tidpunkt. Jag brukar sällan skissa eller göra anteckningar men ofta titta på färdiga och ofärdiga verk tillsammans.
Betraktar du din konst framför allt som en dialog med dig själv eller med din omvärld? Det enda jag kan betrakta involverar mig själv. Men alla mina idéer om konst inbegriper kommunikation och därmed implicit en omvärld så det enda jag ser är ett trepartssamtal. Principiellt tycker jag att det är viktigt att mina verk agerar utanför min kontroll på oförutsägbara vis.
Var hittar du inspiration? Inspiration i meningen arbetsmaterial hittar jag i huvudsak i erfarenheter av iakttagelser, upplevelser och handlag. Inspiration i meningen motiverande kickar är nog vanligast när en målning eller en grupp av verk plötsligt blir en gestalt och ger en ny erfarenhet.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Många av mina egna. Pågående arbeten och färdiga. Undantagsvis googlar jag hur något ser ut som en del av arbetet. För ett par år sedan hade jag en holografisk bild av en enhörning på väggen som påminnelse om rimlig nivå för effektsökeri men den har spelat ut sin roll.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Väldigt många. Och jag vill inte rangordna dem. John Martin, Olle Olsson och Thomas Nozkowski tror jag var viktiga i början av min nuvarande arbetsprocess, men jag kan minnas fel.
Vad är konst till för? Som jag ser det är konst en sensibilitetssport. Verk, konstnär och andra tränar sensibiliteten, och tävlar kanske också i ett samspel till gagn för samhället.
Vad är konst inte till för? Konst är en resurs som kan användas till lite vad som helst. Nog gillar jag bekräftelse av egna åsikter och värderingar men jag skulle inte vilja begränsa konstens verkningar till det.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? I Sverige vore det kanske bra om vi i konstbranschen och dess närhet tog några års paus från kommunikation via skriftliga ansökningar och projektbeskrivningar för att än mer titta på konst och prata med varandra.
Henrik Eriksson var senast aktuell med utställningarna ”Realiteter” på Galleri Flach och ”Träden Står Ljust Gröna” på Bonniers Konsthall