Gunilla Klingberg, “A Sign in Space”, sandprint at Laga beach, part of “Sense & Sustainability Art biennale”, Urdaibai, Spain, 2012. Photo: Peter Geschwind
Beskriv din konst med tre ord: Materiell. Immateriell. Visuell.
Hur ser din arbetsprocess ut? Det brukar börja med något som fångar min nyfikenhet, efter det en lång insamlande period av läsning, noteringar, resor och allt möjligt inspirerande som följer i det spåret. Sen kommer en ny fas i ett slags kaos och intensivt ateljéarbete där förhoppningsvis någonting kan börja klarna och ta form.
Vad inspireras du av? Olika saker, ofta en ny plats länkad till projekt jag är involverad i. Just nu Sydkorea inför Gwangju Biennalen där mitt verk kretsar kring energiflöden utifrån koreansk Feng Shui, och kring spådom, astrologi och shamanism. Jag rör mig i gränslandet mellan vetenskap och pseudovetenskap.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Det växer ofta fram ett tillfälligt och spretigt collage av bilder, skisser och notislappar under arbetets gång.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? För mig var samarbetet med non-profit galleriet Ynglingagatan 1 i Stockholm viktiga år och även många av de konstnärer som ställde ut där var tidiga inspiratörer som Dominique Gonzalez-Foerster, Pierre Huyghe, Philippe Parreno, Chris Burden, Ulla Wiggen, Sture Johannesson, Lily van der Stokker, Peter Geschwind med flera.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Jag har inte direkt tänkt så om något verk. Men jag skulle gärna vara med och utföra en buddhistisk Kalachakra sandmandala…
Vad är konst till för? Konst behöver inte vara till för något specifikt – det är just det som är så viktigt och stort med konst.
Vad är konst inte till för? Se mitt svar ovan.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Bättre villkor för konstnärer, en yrkesgrupp som idag har en mycket dålig och otrygg ekonomisk situation och ofta dras med stora studieskulder. Många fler hyressubventionerade ateljéer, högre relevanta utställningsarvoden, återinför möjlighet till statlig inkomstgaranti för konstnärer.
Gunilla Klingberg är aktuell med en ny installation på 11th Gwangju Biennale 2016,”The Eighth Climate (What does art do?)” i Sydkorea (9 september – 6 november 2016), och på Times Museum i Guangzhou i Kina (26 juni – 7 oktober 2016), samt soloutställningen ”Parallel Areal” på Eskilstuna konstmuseum (17 september 2016 – 8 januari 2017)