Gerry Johansson är en av de fotografer som valt att skildra kulturlandskapet utan att porträttera dess invånare. I en rad fotografiska sviter har han avbildat de miljöer där människan rör sig och efterlämnar avtryck av sin verksamhet. Individualitetens och kollektivets konturer blir synliga i indirekt form, som resultat av påverkan och ingrepp i naturen. Nu visar Johansson verk ur serien ”Impediment” på nystartade Double Elvis Gallery på Södermalm i Stockholm, ännu ett av de gallerier som delar lokal med andra aktiviteter ( i detta fall ett café). Bilderna föreställer i flertalet fall fragment av vegetation, ofta på platser där man normalt sett varken förväntar sig att möta växter eller där man inte lägger märke till dem. Ibland är det den obändiga kraften hos de små plantorna som gör sig mest påmind, andra gånger är det förmågan att krypa ihop och anpassa sig i överlevandets namn som gör det starkaste intrycket. Gerry Johanssons natur är framför allt inget passivt föremål som enbart är till för att betraktas. Naturen i ”Impediment” bryter sig ur de gängse ramarna, gör uppror mot världsordningen och manifesterar sin särart. Det ska mycket till för att man inte låter sig imponeras av Gerry Johanssons stilrena, strama bilder av ett landskap som vägrar att böja sig för månniskan. (Adress: Kocksgatan 52)
Double Elvis Gallery, Stockholm: Gerry Johansson (6/2-23/3)
Anders Olofsson