Utställningssäsongen på Wetterling Gallery börjar lite oväntat med en relativt komplex utställning där tre kvinnliga konstnärer utforskat fältet i skärningspunkten mellan laddade begrepp som identitet, kultur och rum. Ylva Ceder (bilden) visar målningar som tagit Edward Hoppers estetik ett steg längre: det är en osminkad vardag i dess mest lågfrekventa skepnad vi blickar in i, miljöer där människorna just avlägsnat sig eller håller en medveten låg profil. Detaljerna som genererar igenkännandekänslor duggar tätt – aldrig tidigare har väl de hängande plastbehållare som gatuköken förvarar senap och ketchup i intagit måleriets högsäte – men vardagen förvandlas likväl i Ceders händer till något undflyende och obestämbart som i grund och botten förefaller främmande. Pinar Yolaçan arbetar också med ett slags främliggörande när hon draperar fylliga kvinnor i heltäckande dräkter och låter dem inta skulpturala poser. Individualiteten vädras ut, och kvar blir arketypiska former med ett eventuella förbindelser med forntida religionsutövning. Även Åsa Cederquists verk rullar på religionsspåret, men här handlar det om en betydligt mer brutal eller rustik praktik. Vibbar från Joseph Beuys och Wienaktionisterna är tydligt märkbara, men de har fyllts med ett inverterat genusinnehåll. I stället för de starka männens dyrkan av blodet och mannakraften möter vi kvinnornas extatiska upplevelse av symbiosen mellan individ och världsallt.
Adress: Kungsträdgården 3
Utställningen pågår under perioden 29/1 – 7/3
Anders Olofsson (text), Wetterling Gallery (foto)