Publicerad 15 november 2019 Av I Gå och se! Med 750 Visningar

Oskar Hult på Anna Bohman Gallery

Verk av Oskar Hult

En av den belgiske konstnären Raoul De Keysers sista utställningar hette ”To Walk”. Jag kommer att tänka på den titeln när jag ser Oskar Hults nya målningar hos Anna Bohman. För de är liksom i rörelse. Ofixerade. På strövtåg bland måleriska utseenden. Jag tilltalas av hur direkt och ömsint målningarnas inbördes särdrag förflyttar sig mellan dem. Det handlar mer om en gemensam ton och hållning än rena yttre likheter. Målningarna ”söker sig själv och varandra”, enligt galleritexten.

I Hults bilder ser jag ett slags obestämda ornament och torrt skimrande färgfördrivningar. Kvistar, mark och dimma återkommer. Prickar och skrap med penseln. Vad som ser ut som fönsterspröjsar och vindrutetorkare. Fläckar som blir ytor och linjer; sträckor för seendet. En anspråkslös precision, en behärskad energi, präglar Hults målningar.

Verk av Oskar Hult

Jag märker att jag inte bara betraktar dem med blicken; jag börjar gå fram och tillbaka i rummen. Målningarna sätter även mig i rörelse. Jag ser visserligen på dem en och en, men bara en kort stund, sjunker inte riktigt in i dem, utan vill uppleva flera tillsammans. Det är inte menat som kritik, utan effekten av den förtroliga rastlöshet som målningarna framkallar. Kanske hänger det också ihop med de övervägande små formaten, eller den fint avvägda variationen mellan större och mindre målningar, som inbjuder till att mitt betraktande sprider ut sig.

Hults utställning heter ”Fyra hörn”, en titel som tycks peka mot den fysiska målningens olika riktningar. Och mot bildens gränser, till de punkter där den omgivande verkligheten ligger som närmast. Är det från den positionen som Hult vill verka? Jag tror han vill bryta ner och samtidigt behålla gränsen mellan värld och bild. Här tycks han beröra delar av samma terräng som De Keyser så ledigt rörde sig i. Platsen där fysik och metafysik möts.

Hults målningar är skönt avspända, nästan slarvigt gjorda. Och samtidigt på pricken. Jag går omkring i deras avklarnade lätthet och öppna anspråk.

Magnus Bons

Foto: Magnus Bons. Anna Bohman Gallery, Karlavägen 15 B. Utställningen pågår 31 oktober – 1 december 2019

Jag är Konstens redaktör sedan augusti 2015. Förutom på Konsten.net skriver jag i Dagens Nyheter, Konstperspektiv och Fotografisk tidskrift, samt för KUNSTforum (Norge).

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.