Ebba Bohlin, Vindros, gjuten aluminium, pärlemor- och metalliclack, 4x4x0,8 m. Permanent installerad vid Norra Kajen, Sundsvall 2018
Beskriv din konst med tre ord: Existens, materialitet, återkoppling.
Hur ser din arbetsprocess ut? Ett beslut att lägga fokus, ägna tid, samla, göra, vänta, samla, titta, göra, känna, välja, vänta in, göra, få perspektiv, välja, hitta tillbaka, ha kontroll, släppa osv.
Vad inspireras du av? Konst (och konstarter) från alla tider, att vi alltid haft behovet och förmågan att uttrycka oss konstnärligt och på det viset kan färdas över tid och rum.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Processbilder, utskrifter från nätet, materialidéer, skisser, ritningar, text (ord) etc.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Ett litet urval (för listan är egentligen några kilometer) och i min egen kronologi ungefär Egon Møller-Nielsen, Tove Jansson, Bauhaus, Johann Wolfgang von Goethe, Akira Kurosawa, Shoji Hamada, Paula Modersohn-Becker, Siri Derkert, Louise Bourgeois, Tadao Ando, Christo och Jean-Claude, Charlotte Gyllenhammar, Joseph Beuys, Eva Hesse, Pina Bausch, Eva Löfdahl, Walter De Maria, Yvonne Rainer, Pierre Huyghe, Danh Vo, Nairy Baghramian och förstås ovärderliga kollegor/lärare/elever.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Pantheon. Ett orimligt fast uppriktigt svar på en orimlig fråga, eftersom jag ju bara kan göra det som kommer genom mig och inte önskar mig något annat. Det är ju därför jag inte kan sluta, måste se vad som finns runt hörnet.
Vad är konst till för? Att syresätta blodet, ge liv åt varje cell, för att vi ska överleva. Konsten är en del av vad det är att vara människa.
Vad är konst inte till för? Vet inte.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Bättre villkor för konstnärer och fria kulturutövare.
Ebba Bohlin monterade tidigare i år skulpturen ”Vindros” i Sundsvall och visar två verk i nya skulpturparken Ulvhälls Hällar i Strängnäs under sommaren 2018