Rebecca Digby, Not so much eye (love kitten edition)”, 2016- , performance med projektion
Beskriv din konst med tre ord: Performativ, interrelationell, rolig.
Hur ser din arbetsprocess ut? Jag har ett antal problem som jag alltid brottas med. Det handlar mycket om vad jag hoppas att konst ska kunna göra och vara. Mina idéer dyker ofta upp spontant och suger sig fast i hjärnan. Jag ägnar en stor del av arbetet åt att tveka. Då kan kroppen vara svår att placera och vill gärna ty sig till njutning eller självömkan eftersom den fortfarande kinkar med att acceptera meditation som arbete. Rent praktiskt får jag sedan spendera mycket tid med problemlösning. Mina projekt är ofta tekniskt otympliga och eftersom jag varierar mina medier och tillvägagångssätt får jag hela tiden lära upp mig. Jag blir mentor och assistent åt mig själv, men tar också gärna hjälp av folk i min närhet när jag kan.
Vad inspireras du av? Att läsa, prata, se konst. Framtidens ovisshet och absurda kärlekslåtar från 50-talet. Tanken på att det finns en massa saker som vi inte upptäckt om oss själva och om världen. Att kapitalismen kanske inte har all makt.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Fula skisser och fina kalendrar. Just nu bilder av stolar, trappor, katter och pi.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Delia Derbyshire.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? The Useless Machine. En uppfinning av Marvin Minsky som har reproducerats i olika varianter. Den presenterades egentligen inte som ett konstverk men verkar enligt mig som ett konstverk i världen.
Vad är konst till för? Det som sker under begreppet konst är ju lyckligtvis mångfacetterat idag, men frågan låter ideologiskt inriktad. Och ur ett sådant perspektiv har jag ju flera inre banderoller. Några är enigmatiska. En av dem är nog att behålla en rymlig öppenhet och inte tvinga mig själv till onödiga kategoriseringar. Men jag anser också att ett funktionellt samhälle förutsätter att det finns utrymme för människor att vara aktiva och experimentera på sätt som känns rimliga för dem.
Vad är konst inte till för? Att förstärka etablerade maktpositioner.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Medborgarlön.
Rebecca Digby är aktuell med en performance inom Kroch # 13 på Pygméteatern i Stockholm 9 juni. Hon gjorde en performance på Strindbergs Intima Teater i mars 2018