Johan Lundqwist, Keeper, 2016
Beskriv din konst med tre ord: Måleriets olika gränser.
Hur ser din arbetsprocess ut? Den när och föds ur sig själv. Jag samlar in, styckar upp och arrangerar om. Återvinner och omformulerar. En ständigt pågående process som får mig att undra; var börjar det ena och var tar det andra vid? Den frågan gäller hela processen; från insamlandet av färgklumpar på en strand i Göteborg till sista justeringen i ett utställningsskede. Osäkerheten och föränderligheten finns kvar men under utställningen blir det som att processen sätts på paus. Efteråt återgår verken till ateljén och återigen försätts de i osäkerhet och de bara fortsätter förändras.
Vad inspireras du av? Kaffe, google och vandringar.
Vilka bilder har du omkring dig där du jobbar? Samma jag samtidigt jobbar med. De är ett viktigt stöd och även en metod jag arbetar utifrån; att hoppa runt bland mina egna bilder och låta dem låna av varandra.
Vilken annan konstnär har varit viktig för dig? Många. Det är svårt att peka ut EN som mest betydelsefull, då tusen små delar från tusen olika håll har format mig.
Vilket konstverk önskar du att du gjort själv? Många men samtidigt inga.
Vad är konst till för? Oss.
Vad är konst inte till för? Posering.
Vilken åtgärd skulle främja konsten? Ett obligatoriskt konstskoleår, konstlumpen för alla (politiker, förmögna, Sverigedemokrater inräknat). Det hade både höjt och breddat konstens roll och status i tillvaron och samhället i stort.
Johan Lundqwist är snart aktuell med en soloutställning på Alta Art Space, Malmö. Arbetar på en bok med släpp någon gång i årsskiftet 2018/2019, kring begreppen display och displace. Han deltar i Malmö Open Studios 5 maj 2018 malmoopenstudios.se